Michael Musandu is jong, gretig, super ambitieus en idealistisch. Deze eigenschappen hebben de 26-jarige uit Zimbabwe afkomstige ondernemer nu al ver gebracht. Samen met zijn Litouwse studiemaatje en zakenpartner Ugnius Rimsa (CTO) en de wat oudere Harold Smeeman (COO en CCO) won hij met Lalaland diverse awards. Zo ontving het bedrijf de Philips Innovation Award 2020 en werd het vorig jaar zomer door Google geselecteerd voor financiering uit het ‘Google for Startups Black Founders Fund’. Het bedrijf moest hiervoor de strijd aangaan met 800 andere startups uit 18 landen en won € 350.000, waarvan € 100.000 cash. Bovendien werd Lalaland recent uitgeroepen tot winnaar van de Tommy Hilfiger Fashion Frontier Challenge, een verkiezing uit 430 startups en scaleups uit 22 landen. Ook mag Lalaland zich rekenen tot de FD Talenten 2022. Een indrukwekkende staat van dienst van dit jonge bedrijf dat via artificial intelligence diverse en inclusieve virtuele fotomodellen genereert.
Zit de modewereld hierop te wachten?
“Ja, het ontbreekt in online fashion bij uitstek aan diversiteit. Kijk naar de doorsnee fotomodellen: die zijn over het algemeen wit en slank. Dat is ook precies waar mijn zakenpartners en ik tegenaan lopen. Wij herkennen onszelf daar vrijwel nooit in. Ik heb een kleur en Harold is plussize.”
Hoe werkt het? Wat bieden jullie klanten precies?
“We maken digitale fotomodellen voor modesites. Die zien eruit als echte mensen maar zijn samengesteld op basis van synthetische data, ofwel data gegenereerd door een computeralgoritme. Onze modellen lijken echt maar bestaan dus niet. Onze klanten kunnen ze gebruiken voor kleding, schoenen of brillen. Bovendien kunnen wij de modellen in verschillende huidskleuren en maten aanbieden. Dat geeft onze klanten de kans om hún klanten, de bezoekers van modesites, een model aan te bieden dat aansluit bij hun uiterlijk. Daardoor is de herkenbaarheid voor de bezoeker veel groter. ‘Stop selling a dream, start selling reality’ luidt ons uitgangspunt.”
Dus als ik stevig ben en donker haar heb, verschijnt er vanzelf een soortgelijk model als ik google op modesites die jullie modellen gebruiken?
“Ja, als die webshop via cookies informatie over jou heeft, is dat zeker mogelijk. Dat gebeurt ook al.”
Wat kost het?
“Dat verschilt. Maar gemiddeld kun je zeggen dat onze klanten 70% minder betalen voor onze digitale modellen dan wanneer ze eigen fotoshoots moeten regelen met modellen. Het is dus heel betaalbaar.”
Wie ontwerpt jullie modellen?
“Dat doen vooral onze IT-programmeurs, samen met een modespecialist die weet welke trends eraan komen. We moeten bijvoorbeeld weten welke kapsels volgend jaar populair worden. Maar het zijn vooral de algoritmes die het model bepalen.”
Hoeveel modellen hebben jullie inmiddels ontworpen?
“Dat zijn er enkele honderden.”
“Verspilling en uitbuiting zijn grote issues in de kledingindustrie. Als initiatieven zoals dat van Michael en Lalaland daar verbetering in brengen, is dat prachtig. Zelf dringen wij bij bedrijven waarin we beleggen aan op het vermijden van verspilling en het betalen van een leefbaar loon.”
Louise Kranenburg, Pensioenfonds Detailhandel