"Ik wil dat iedereen zich trots en mooi kan voelen"

...

Jules Schneider: "Alleen maar superslanke professionele fotomodellen is niet meer van deze tijd." Fotografie: Lize Kraan.

Jules Schneider (28) zocht een winkel met mooie, comfortabele ondermode. Met een goed verhaal en een inclusieve aanpak. Toen ze die nergens kon vinden, begon ze die zelf: The Lingerist, voor lingerie met een missie.



Je bent in maart 2020 gestart, letterlijk op de dag van de eerste corona-lockdown. Expres?
“Nee, dat was puur toeval; die lockdown kwam best onverwacht. En ik had zeker niet gedacht dat we daar zo lang mee te maken zouden hebben. Onze voorbereidingen waren al veel eerder begonnen: strategie bepalen, merken en producenten zoeken en selecteren, de website bouwen en ga zo maar door. Maar de lockdown gaf The Lingerist als webshop zeker een boost: onze klanten wisten ons snel te vinden.”

Je werkte eerder bij & Other Stories, Hunkemöller en Adidas. Wat heb je daar vooral geleerd?
“Daar heb ik me vooral kunnen verdiepen in de operationele kant van de kledingbusiness. Klantenservice, de commerciële aanpak en netwerken: hoe zorg je dat je bij de klant in beeld komt en blijft? Daarnaast heb ik veel geleerd over software: Excel kent weinig geheimen meer voor mij.”

Opvallend: jij werkt het liefst met echte mensen als modellen. Waarom?
“Wij verkopen mooie, duurzame lingerie aan échte vrouwen. Dan is het wat mij betreft logisch dat we ook echte mensen laten zien. Alleen maar superslanke professionele fotomodellen is niet meer van deze tijd. Vrouwen kunnen zich bij ons via de website aanmelden als model, en we zoeken ook zelf mogelijke kandidaten via onder meer Instagram. Voor de meeste merken die we aanbieden, gebruiken we inmiddels levensechte modellen. En dat willen we uiteindelijk voor 100% van al onze producten.” 

Zij maken hun foto’s deels ook zelf?
“Ja, nadat we contact hebben gelegd en tips hebben gedeeld. Dat levert heel mooi materiaal op en zo weten we bovendien zeker dat zij zelf trots zijn op de foto’s die ze ons sturen. Ook belangrijk: onze modellen blijven zelf eigenaar van hun foto’s. Als ze later besluiten dat ze niet meer op onze website willen staan, verwijderen we de foto’s meteen.”

“Ook de grote merken moeten gróte stappen zetten – met echte mensen in beeld”


Jules Schneider, The Lingerist

Hoe reageren klanten op die aanpak?
“Onze online klanten zijn goed op de hoogte van onze belangrijke thema’s en kiezen bewust voor onze formule. Je vindt ons verhaal dan ook duidelijk op de website: niet alleen de manier waarop we de producten laten zien is anders, ook de verhalen áchter de producten zijn transparant. Klanten kunnen meteen zien waaraan het product van hun keuze voldoet.”

Sinds november 2021 hebben jullie ook een fysieke winkel, in hartje Amsterdam. Wat voor publiek trekt die?
“Met name toeristen. Die kijken hier hun ogen uit. We vertellen onze bezoekers graag over de achtergrond van The Lingerist. Dan gaan ze nóg tevredener de winkel uit.”

...

Jules Schneider: "Voor de meeste merken die we aanbieden, gebruiken we inmiddels levensechte modellen." Fotografie: Lize Kraan.

...

Jules Schneider: "Voor de meeste merken die we aanbieden, gebruiken we inmiddels levensechte modellen." Fotografie: Lize Kraan.

Vind je dat meer winkels zo inclusief zouden moeten werken?
“Zeker. We zien gelukkig wel positieve ontwikkelingen, ook bij de grote merken. Maar het is ontzettend belangrijk dat juist ook zij gróte stappen zetten: met echte mensen in beeld, en produceren op een manier die bijdraagt aan een betere wereld. Daar moeten we allemaal naar toe.”

‘Afval vermijden’ is in veel winkels een hot topic. Bij jullie ook?
“Zeker. We laten onze leveranciers zo veel mogelijk in één verpakking bij ons leveren, en het liefst helemaal plasticvrij. De verpakkingen die wij vervolgens gebruiken zijn van volledig gerecycled karton.”

Voeren jullie ook eigen merken?
“Dat staat niet op de wensenlijst; we zijn juist heel blij met de merken die we nu presenteren. Zelf ook lingerie gaan ontwerpen en produceren is eigenlijk een heel nieuwe business beginnen. Zeg nooit nooit, maar voor nu hebben we al werk genoeg aan The Lingerist.”

Wil je meer fysieke winkels openen?
“We zijn heel trots op onze winkel in Amsterdam, dat is een mooie aanvulling op de webshop, maar de focus ligt op online. Een winkel runnen kost heel veel geld. Huur, personeel, energie – dat haal je er niet zomaar uit. Wel willen we gaan werken met pop-up stores op verschillende plekken. Dat past ook goed in onze duurzame filosofie; gebruikmaken van ruimtes die anders toch leeg staan is duurzamer dan zelf iets heel nieuws opzetten.”

OVER JULES SCHNEIDER

Jules Schneider (28) volgde de opleiding Bachelor International Fashion Management at AMFI. Ze begon haar carrière bij Talbot Runhof Boutique in Düsseldorf. Na haar verhuizing naar Amsterdam werkte ze onder meer als sales manager bij & Other Stories, als intern bij lingerieketen La Maison Nouvelle en als sales manager bij Hunkemöller International. Bij Adidas groeide ze van sales trainee door naar de rol van assistant manager Distribution Compliance bij Adidas Amsterdam. Sinds maart 2020 werkt ze als zelfstandig ondernemer fulltime aan The Lingerist. Haar toekomstperspectief: samen met de verantwoorde merken die ze verkoopt gestaag groeien in Europa, via online verkoop en pop-up shops.

En de business, hoe staat die er nu voor?
“De afgelopen drie jaar is onze omzet ieder jaar verdubbeld. Daar zijn we heel trots op. We groeien vooral organisch: als we te hard zouden groeien, zou dat consequenties hebben voor veel van onze merken. Die zijn vaak klein, en produceren op kleine schaal met duurzaamheid op de eerste plaats. Daardoor zijn sommige merken of producten soms uitverkocht. Maar dat is ook prima.”

Lees meer

Bob Hoogerhuis: "Ik wil klanten meenemen in de wereld van koffie, door ze aan de bar andere smaken te laten proeven dan ze gewend zijn. Daar krijg ik energie van.”

Jij& Pensioen

"Klanten meenemen in de wereld van koffie, dat geeft energie"
Janine Everts-Witvoet: "Mensen gooien ongebruikte designerkleding niet graag weg. Ze verkopen die liever, en wij helpen ze daarbij."

Retail Helden

"Zonde als designerkleding ongebruikt in de kast hangt"
Ton Aalbers: "Duurzaamheid gaat veel verder dan energiezuinig – het gaat ook om gezond en prettig."

Retail Helden

"Je huis heeft enorm veel invloed op je gezondheid"
Inge Echterhölter: "Ik zie dit niet alleen als een winkel, maar als een plek waar iedereen met vragen over plasticloos leven terecht kan."

Retail Helden

"We hebben dit jaar al 10.300 verpakkingen uitgespaard"
“We zijn gestart met vijf soorten. Inmiddels zijn dat er 160, uit 25 landen over heel de wereld.”

Retail Helden

“Gezonde groeimarkt: de eerste winkel in alcoholvrij speciaalbier”