In portefeuille: dit doet bier voor jouw pensioen
Wist jij dat jouw retailpensioen deels is belegd in bierbrouwers? Met mate, uiteraard: het betreft 0,15% van ons totale belegde vermogen.
De link is gekopieerd
Er is iets mis gegaan..
Beleggen in aandelen van bedrijven die voedsel en drinken produceren wordt in de beleggingswereld ‘defensief’ genoemd: redelijk veilig. Eten en drinken is iets waar we als consumenten niet zonder kunnen, hoe het er economisch ook voor staat. Dat maakt deze categorie voor beleggers prettig stabiel.
Dat geldt ook voor bierbrouwers. Weliswaar neemt de consumptie van ‘gewoon’ bier de laatste jaren licht af, maar dat wordt deels zeker goedgemaakt door de opkomst van speciaalbieren en alcoholvrije varianten. Met een belegging in bier zit je op de lange termijn over het algemeen dus redelijk safe. ‘Het neerwaarts risico is beperkt’, zeggen beleggers dan. Bovendien krijgt Pensioenfonds Detailhandel op elk aandeel een redelijk dividend.
In het algemeen hebben bieraandelen, net als de meeste aandelen uit de voedingssector, de afgelopen jaren iets minder gepresteerd dan de bredere markt. Logisch, want die steeg vooral door de koerswinsten van tech- en energiebedrijven. Maar over een langere termijn zijn voedings- en drankaandelen een solide belegging.
332 miljard glazen per jaar
Drie grote spelers domineren de markt, die alle drie beursgenoteerd zijn: Anheuser Busch Inbev SA, Heineken en Carlsberg. AB InBev is met afstand de grootste: dat verkocht in 2020 zo’n 531 miljoen hectoliter bier. Met 100 liter in 1 hectoliter betekent dat 53,1 miljard liter oftewel zo’n 200 miljard glazen bier per jaar. Heineken volgt op respectabele afstand met ruim 221 miljoen hectoliter (ca. 88 miljard glazen) en het Deense Carlsberg 110 miljoen hectoliter (ca. 44 miljard glazen). Samen opgeteld zo'n 332 miljard glazen.
AB Inbev verkoopt 630 biermerken in 150 landen, waaronder Becks, Budweiser, Corona, Hertog Jan en Jupiler. Dit bedrijf is door fusies en overnames een samenklontering van bekende namen als Interbrew, Ambev, Anheuser-Busch en SAB Miller. AB Inbev zet per jaar meer dan $ 50 miljard om en heeft dankzij zijn enorme omvang veruit de grootste kostenvoordelen van de drie grote bierbrouwers.
Meer alcoholvrij
Heineken, opgericht in 1864, bezit meer dan 165 brouwerijen in ruim 70 landen. (Niet meer in Rusland overigens: na lang zoeken heeft het medio april een koper gevonden voor de Russische tak.) Naast 250 verschillende bieren produceert het ook ciders. Bekende merknamen van het concern zijn naast Heineken ook Amstel, Desperados, Brand en Birra Moretti. Wereldwijd drinken consumenten de laatste jaren iets minder ‘gewoon’ bier. Daarom produceert en promoot Heineken steeds vaker ook alcoholvrij bier (0.0) en bijvoorbeeld ‘Pure Piraña’, een ‘hard seltzer’ van koolzuurwater met fruitsmaak en 4 à 5% alcohol.
Verduurzaming
De Amsterdamse brouwerij heeft ambitieuze doelen op gebied van verduurzaming. Onder de naam ‘EverGreen’ wil Heineken brouwer vanaf 2030 helemaal CO2-neutraal produceren en vanaf 2040 ook de hele keten inclusief leveranciers en afnemers ‘net zero’ hebben. Dat laatste is de grootste klus: 80% van de CO2 in de hele bierketen komt vrij bij de leveranciers van ingrediënten en bij de verpakking, distributie en koeling.
Hogere kosten?
Op dit moment hebben ook bierbrouwers, net als consumenten, last van de opgelopen inflatie. De inkoopprijzen van hun grondstoffen, energie, verpakkingsmateriaal en transport stijgen, en ook de salarissen van hun medewerkers moeten omhoog. Beleggers vragen zich dan af: kunnen bierbrouwers die hogere kosten doorberekenen aan de consument? Deels, zo blijkt uit de laatste cijferrapportage. Over het derde kwartaal van dit jaar zag de brouwer zijn opbrengsten stijgen met 19,8% tot € 7,79 miljard. Deze omzetgroei komt voor iets meer dan de helft uit prijsverhogingen, voor het rest uit toegenomen verkoopvolume.
Koersverloop
Het koersverloop van aandelen Heineken was de afgelopen vijf jaar vrij grillig. Toen begin 2020 corona uitbrak daalde het aandeel van ruim € 100 naar € 72, om daarna weer te stijgen naar circa € 90 eind november. Maakt dat beleggen in een fonds als Heineken riskant? Niet als je kijkt naar de lange termijn, zoals Pensioenfonds Detailhandel doet: tien jaar geleden kocht je een aandeel Heineken voor € 50. En twintig jaar geleden, het jaar dat Freddy Heineken overleed, was dat zelfs slechts zo’n € 30. Bovendien krijg je als Heineken-belegger ook ieder jaar winstuitkering in de vorm van dividend. En daarin is Heineken iets scheutiger dan gemiddeld onder bierbrouwers. Proost!
Beleggingen Pensioenfonds Detailhandel in biersector
Totaal in euro € 42.000.000
% portefeuille 0,1526%
In Heineken € 10.200.000
Cijfers Heineken 2021
Omzet: € 23,5 miljard
Winst: € 3,3 miljard
Aantal medewerkers: ruim 82.000
Dividend per aandeel: € 1,24