Inspirerend: Misfits Market maakt fortuin met ‘buitenbeentjes’
Ken jij Misfits Market? Deze Amerikaanse retailer (sinds 2018) zet honderden miljoenen dollars omzet met de verkoop van ‘lelijke’ groenten en fruit. Een sympathiek duurzaam, winstgevend én inspirerend initiatief.
De link is gekopieerd
Er is iets mis gegaan..
Het verhaal van Misfits Market, zoals op LinkedIn verteld door Influicity-CEO Jon Davids, begint in 2018. De jonge Amerikaan Abhi Ramesh werkt in een boomgaard aan de appeloogst als hij honderden afgevallen appels op de grond ziet liggen.
Hij vraagt de boer wat er met het afgevallen fruit gebeurt. Sommige worden sap of cider, maar de meesten gaan rechtstreeks naar de afvalcontainer. Winkeliers vullen hun schappen niet met verminkte producten.
Abhi vraagt of hij ze kan kopen. De boer doet graag mee. Dat is het begin van een foodie-imperium.
Abhi voelt dat hij iets groots op het spoor is: ‘Er moeten toch genoeg mensen zijn bereid zijn om gezond fruit te kopen, zelfs als het niet perfect van vorm is?’ Grote vraag is: kun je er genoeg van verkrijgen om een solide, schaalbaar businessmodel op te bouwen?
Hij belt boerderijen rond Philadelphia. Al snel blijkt dat het aanbod overvloedig is - citroenen, pompoen, pruimen... Een overweldigende hoeveelheid gezond fruit en groenten die de schappen van de supermarkt niet halen. En waar boeren graag vanaf willen.
De bezorgservice van Misfits Market is niet alleen duurzaam, maar is ook tot 40% goedkoper dan de gemiddelde supermarkt. Foto: Misfit Market.
De bezorgservice van Misfits Market is niet alleen duurzaam, maar is ook tot 40% goedkoper dan de gemiddelde supermarkt. Foto: Misfit Market.
Abhi koopt alles wat hij kan, start een Shopify-winkel en begint te adverteren op Facebook. Hij promoot zijn mystery boxes vol ‘perfecte imperfecte’ producten. Mensen happen toe: al snel heeft hij 90.000 klanten.
Even lijkt het tij te keren, als Covid in maart 2020 de kop opsteekt. Abhi vreest dat hij zijn magazijn moet sluiten en dat zijn bloeiende business zal instorten. Het tegendeel blijkt: voedsel is essentieel, zijn deuren kunnen open blijven en zijn business neemt een hoge vlucht. Een paar rotte appels staan het succes niet in de weg: de omzet over de afgelopen 24 maanden schiet naar $ 386 miljoen.
Drie dingen goed
Volgens ondernemerscoach Jon Davids doet Abhi een aantal dingen goed: “Hij ziet waarde in een afvalproduct waar de gevestigde orde van supermarktketens de neus voor ophaalt, en waar boeren graag vanaf willen. Daarnaast maakt hij met slimme branding en framing van zijn zwakte zijn kracht: Misfits Market verkoopt geen ‘misvormd fruit’, ze geven een goed product een nieuwe kans. En in de derde plaats gaat hij niet frontaal de concurrentie aan met de gevestigde orde, maar gaat hij als het ware naast ze staan. Het domste wat opkomende bedrijven kunnen doen, is proberen te concurreren met de reuzen in het spel. Je moet je eigen spel bedenken – dán kun je winnen.”
“Ik hou van bedrijfsmodellen die afval in geld veranderen”, besluit Davids. “Een case zoals die van Misfits Market bevat precies de goede elementen: winkeliers willen het niet, boeren willen het graag kwijt, Abhi komt langs en verpakt alles precies goed. Voor hem zijn die gekneusde bananen miljarden waard.”
In Nederland: De Clique wint innovatieprijs
Ook in Nederland zijn bedrijven die met succes afgedankt eten of zelfs etensresten ophalen en nuttig (her)gebruiken. Actueel voorbeeld: De Clique. De Clique zamelt etensresten van horeca en kantines in voor het verbouwen van nieuw voedsel. Met een kleine inspanning van alle partijen verandert voedselafval in waardevolle grondstoffen en foodproducten.
Het systeem: lokale horeca en cateringbedrijven ontvangen 20 liter plastic retourbakken (type mayonaise-emmer) om hun koffiedrab, snij- en etensresten in te deponeren. Deze zijn schoon en goed afsluitbaar, zodat het groenafval geen vieze geurtjes geeft. De gelabelde bakken worden opgehaald per vrachtfiets en in de hub (loods) van De Clique geleegd, geregistreerd, gereinigd en weer retour gestuurd.
Elisa van Dam: "Etensresten zijn geen afval, maar basis voor iets heerlijks." Fotografie: Maurits Giesen.
Elisa van Dam: "Etensresten zijn geen afval, maar basis voor iets heerlijks." Fotografie: Maurits Giesen.
Op de verzamelde etensresten en koffiedrab groeien bij een plaatselijke kweker oesterzwammen voor culinair gebruik. Hiervan worden onder meer bitterballen gemaakt. Uit sinaasappelschillen perst een lokale voedselproducent sinaasappelolie voor schoonmaakmiddelen of als smaakmaker in bijvoorbeeld bier. De rest wordt gecomposteerd tot een rijke meststof voor het kweken van keukenkruiden. De ondernemer heeft tot 70% minder afval en een goed verhaal naar zijn klanten.
De Clique won met deze circulaire bakken voor de inzameling van etensresten in de horeca op 9 januari jl. zelfs een bijzondere Horecava Innovation-onderscheiding: de Karel de Vos Award. Dit is een trofee voor initiatieven waarbij de nadruk ligt op ‘zorg voor een betere wereld’. Het is een overkoepelende categorie voor duurzaamheid en er wordt één inzending beloond met deze prijs, die is vernoemd naar de initiatiefnemer van de Horecava Innovation Award.
“De cirkel is aardig rond”, vindt de jury. “Een unieke lokale samenwerking tussen horeca en kleinschalige voedselproducenten. Nu nog alleen in Utrecht, maar de Clique kijkt naar groter Den Haag. Elke keer vanuit een lokale hub rustig groeien, dat is de opzet. In al zijn eenvoud is dit de meest duurzame innovatie. Daarom: overtuigd winnaar van de Karel de Vos Duurzaamheid Award!”