'Koop dit niet!' Nieuwe rage op TikTok: de-influencing

...

Nieuwste trend op TikTok, Instagram en YouTube: de-influencing. Daarbij inspireren trendsetters hun volgers vooral om bepaalde producten niet te kopen.



De hashtag #deinfluencing had begin maart meer dan 233 miljoen views op TikTok. Waar wereldberoemde influencers zoals Salt Bae, Huda Kattan, Charli D'Amelio, Khaby Lame en Lele Pons de nieuwste trends en producten promoten, doen de-influencers het tegendeel: ze adviseren hun volgers om bepaalde dure en/of gehypte producten niet (meer) te kopen. Ze zetten mensen aan het denken over hun koopgedrag en hun keuzes. Zo willen ze overmatige consumptie en verspilling beperken.

Beter nadenken
De-influencing is een opvallende nieuwe trend, naast verantwoorde influencers of greenfluencers zoals (in eigen land) Elize Been, Sara Dubbeldam, Jors Truly en Nicky & Jessie van Het Zero Waste Project. Onder de hashtag #deinfluencing melden zich op social media nu ook psychologen, budgetcoaches en medische specialisten om ons haarfijn uit te leggen welke hoog aangeschreven producten niet doen wat ze beloven. Daarnaast gooien voorheen fanatieke shopaholics het roer om en hopen ons beter te laten nadenken voor we de grote influencers klakkeloos volgen.

Kleinere creators
Ook in de marketingwereld is de nieuwe trend al opgevallen: "Jago Scherman, hoofd van wereldwijd bekend social media- en influencermarketingbureau Goat, heeft dit te zeggen over het verschijnsel: 'De massa is het beu om op social media te horen: dit en dit heb je nodig.' Tegenwoordig zien we vooral de wat kleinere creators de-influencen die geen samenwerkingen met bedrijven te verliezen hebben, maar wie weet komt hier nog verandering in. Eén ding is zeker: wij zien geen probleem met mensen die ons stimuleren om een keer ons geld in de knip te houden", aldus de redactie van andc.tv.

Authenticiteit en betrouwbaarheid
Wat betekent die nieuwe trend voor merken en ondernemers? De-influencing is in veel opzichten vergelijkbaar met negatieve reviews: het kan merken dwingen om zich meer te richten op authenticiteit en samenwerkingen met hun eigen klantengemeenschappen, verwacht Damien Mahoney, chief strategy officer bij de Amerikaanse e-commerce specialist Nosto. In een interview met FashionUnited zegt hij: “Het is aannemelijk dat de groei van 'de-influencers' merken zal dwingen om authenticiteit te verdubbelen. In plaats van zich zorgen te maken dat producten worden afgeraden door de-influencers zullen ze nauwer willen samenwerken met hun eigen klanten, waardoor echte klanten authentieke inhoud over hun producten gaan delen. Het is een sterke manier om het vertrouwen van de consument te kweken, aankoopbeslissingen te begeleiden en teleurstelling te voorkomen.”

Helemaal nieuw is het fenomeen de-influencing volgens Mahoney overigens niet. "Echt machtige influencers gaven altijd al hun onpartijdige mening, die mensen ervan zouden kunnen weerhouden om bepaalde producten te kopen. Wat is veranderd, is dat mensen zich er nu meer van bewust zijn dat veel betaalde influencers zich schuldig maken aan het stimuleren van massaconsumptie."

Oprecht, of sneaky marketing?
Deskundigen waarschuwen dat deze rage - die door zijn berichtgeving sympathiek lijkt - niets meer of minder is dan een nieuwe marketing-aanpak. "Cynisch beschouwd is het gewoon een nieuwe vorm van influencer marketing", zegt Alexandra Roberts, hoogleraar recht en media aan Northeastern. "Als je jezelf de-influencer noemt, ben je nog steeds een influencer. Velen zeggen: 'Koop dat niet; koop in plaats daarvan dit', of 'Hier is een goedkopere versie, hier is een variant die beter werkt'. Je beoordeelt een product negatief en promoot in plaats daarvan een ander."

Dat dit fenomeen juist nu de kop opsteekt, verbaast Roberts niet: "Veel mensen willen graag geld besparen en bezuinigen. Dan horen ze graag berichten over hoe ze geld kunnen besparen op de producten waar ze van houden. Ik denk niet dat influencer marketing gaat verdwijnen, maar dat dit soort negatieve de-influencing ernaast zal blijven bestaan."

Een enquête van Nosto onder meer dan 2000 online shoppers in het Verenigd Koninkrijk, de Verenigde Staten en Australië toont aan dat 79% van de respondenten zich bij hun aankoopbeslissingen laten beïnvloeden door online inhoud van andere echte consumenten. Slechts 9% van de respondenten zegt beïnvloed te worden door influencer content.

Lees meer

Kunst met een boodschap: 'Petty de Zwaan' van Maria Koijck, gemaakt van petflessen, in het Hoornsemeer in Groningen.

Goed nieuws

"Vanaf 2050 geen zwerfafval meer, alleen fossielvrije verpakkingen"
Zeeman wil 'maximale openheid' geven.

Goed nieuws

Zeeman laat klant kritische vragen stellen in nieuwe campagne

Goed nieuws

Dutch Weed Burger lanceert keurmerk ‘Beter Laten Leven’

Goed nieuws

Pieter Pot start door: "Onze strategie zal anders zijn"
Voor elk ingeleverde kussen of dekbed krijgt de klant 15% korting op aanschaf van een nieuwe.

Goed nieuws

IKEA zamelt beddengoed in: 'Ik wil je kussen!'