Ludieke actie Heatbusters: 'Winkel open, deur dicht!'
In Utrecht laten ondernemers met deze bordjes zien dat ze geopend zijn.
Ludiek en energiebewust initiatief in Den Bosch: om winkeliers te helpen met energie besparen trok een team 'Heatbusters' het centrum door. Met als boodschap: Winkel open, maar voordeur dicht! Dat scheelt veel energie, geld en CO2, maar nul aanloop.
De link is gekopieerd
Er is iets mis gegaan..
Veel winkeliers houden tijdens openingsuren hun voordeur graag letterlijk wijd open. Dat is gastvrij en uitnodigend, zodat consumenten makkelijk even binnenlopen. Zelfs nu, met peperdure energie en ijzige kou buiten, durven veel ondernemers hun voordeur niet te sluiten, uit zorg om omzet mis te lopen.
Angst onterecht
Die angst is onterecht, weten de Heatbusters, een initiatief van Den Bosch Partners. Uit onderzoek blijkt namelijk dat gesloten deuren in deze koude dagen totaal niet nadelig zijn voor de aanloop of de omzet. De voordelen daarentegen zijn enorm: met de voordeur 'toe' bespaar je als retailer tot wel 40% op je energieverbruik en -kosten.
Het winkelend publiek waardeert zulke bewuste keuzes. Het is eerder andersom: als je bij deze temperaturen en energieprijzen de deur nog wagenwijd open zet, heb je iets uit te leggen.
'Heatbusters' in actie in de binnenstad van Den Bosch.
Deur dicht, winkel open
In Den Bosch ontdekten de Heatbusters dat veel ondernemers hun deuren al slim dicht hielden. Winkels die meedoen aan het initiatief krijgen een bordje dat duidelijk maakt dat de deur dicht is, maar de winkel open.
Ook in Utrecht en Eindhoven zijn lokaal soortgelijke acties gehouden, waarbij ondernemers tevens advies kregen over led-verlichting en energiebesparende maatregelen na sluitingstijd. Goed bezig!