Van de ruim 500 Nederlandse ondervraagde klanten zei 57% regelmatig een tweedehandsaankoop te doen. Dat is veel meer dan het Europees gemiddelde van 40%.
De populairste gebruikt-categorie in ons land: meubels en decoratie. Maar liefst 68% van de respondenten shopt regelmatig in die sectie. Andere populaire categorieën zijn kleding (64%), accessoires (35%), juwelen (12%), luxe designerstukken zoals handtassen of juwelen (20%), hightechproducten (25%) en schoenen (20%).
Opvallend: in buurland België is kleding de meest populaire tweedehandsaankoop (69%), gevolgd door meubels en decoratie (56%) en accessoires (47%). Van de Nederlandse respondenten gaat 4% heel radicaal voor gebruikte meubels en decoratie: zij kopen die uitsluitend nog tweedehands.
Wie nooit tweedehands koopt, heeft daar zijn redenen voor: 40% zegt het ‘niet gewend te zijn’, 46% staat afkerig tegenover reeds gebruikte producten en heeft liever iets nieuws, 13% zegt verkopers van tweedehandsproducten niet te vertrouwen, zeker wanneer het over de authenticiteit van luxeproducten gaat.