Hoeveel spijkerbroeken heb jij in de kast? Drie? Vijf? Meer? Lang niet iedereen weet dat jeans slecht zijn voor het milieu. Zo kost het maar liefst 8.000 liter water om één spijkerbroek te maken. Boeren gebruiken veel water en pesticiden om hun katoen te telen. En bij het verven van de broek gebruiken producenten zware chemicaliën.
Bij de JOG Group, bekend van onder andere het jeansmerk Garcia en zo’n honderd eigen Jeans Centre-winkels, zijn ze zich daar goed van bewust. Caroline Poot is eindverantwoordelijk voor alle mvo-activiteiten van dit familiebedrijf. We spreken haar in een showroom, te midden van rekken vol spijkerkleding. “Kijk, dit is onze méést duurzame spijkerbroek tot nu toe”, zegt ze, terwijl ze ons meeneemt naar een display met een donkerblauwe Garcia-spijkerbroek. “De Celia 244/245 voor dames, de Savio 630 voor heren. Die spijkertjes zijn niet echt, die zijn erop geborduurd. En de patch – dat kleine stukje bovenaan met de merknaam – is erop gelaserd. Dat zijn milieuvriendelijke oplossingen. Maar het belangrijkste van deze spijkerbroek: hij bestaat voor 20% uit katoen dat is gerecycled uit oude spijkerbroeken, wij noemen dat post-consumer gerecycled of PCR-katoen.”
Mooi hoor. Maar hoezo 20%, waarom niet 50 of 100%?
“Een hoger percentage PCR-katoen kan wel, maar dat willen wij zelf niet, gezien onze kwaliteitsstandaarden. Daarom hebben wij gekozen voor een maximumpercentage van 20%. Met de huidige beschikbare recyclingtechnieken zijn gerecyclede katoenen vezels grover dan nieuwe kantoenvezels. De vezels steken als het ware uit. Stoffen van gerecycled katoen zijn daardoor ruwer en slijten sneller. De industrie werkt wel aan nieuwe technieken om dat gerecyclede katoen sterker te maken. Wij experimenteren nu bijvoorbeeld met een broek die 40% PCR-katoen bevat. Die kant moeten we als industrie op. Want de kledingindustrie is al heel vervuilend, en daarbinnen is spijkerkleding de meest vervuilende productgroep. En bedenk: de spijkerbroek is wereldwijd het meest verkochte kledingstuk.”
“Mooi dat Jeans Centre/Garcia op zoveel verschillende manieren samenwerkt met anderen in de kleding- en katoenindustrie. Samenwerkingen zijn cruciaal om de keten transparanter en duurzamer te maken.”
Louise Kranenburg, Pensioenfonds Detailhandel