Tweedehands is verleidelijk; geldt dat ook voor lingerie?

...

Renaud Cambuzat (Chantelle): "Het onderwerp 'tweedehands' is voor lingerie niet eenvoudig te kraken." Foto: iStock.

De markt voor tweedehands kleding is booming, maar geldt dat ook voor lingerie? Heeft pre-worn onderkleding toekomst? En hoe kijken lingeriemerken daar tegenaan? De Franse redactie van Fashion United dook erin, schetst de situatie én de reacties.



Na de markt voor gebruikte bovenkleding komt ook die voor eerder gedragen ondergoed en lingerie in beweging. Nog voorzichtig, maar zichtbaar. Zo is er sinds 3 juni een tweedehands 'corner' op de eerste verdieping van de Etam in Lyon-République. Op de hangers: beha's die klanten eerder in de winkel hebben afgegeven in ruil voor een kortingsbon van 10%.

Op Vestiaire Collective is het aandeel van gebruikt ondergoed gemiddeld 1% van alle verkochte items en 2% van alle verkochte dameskleding (cijfers begin juni). Daarbij gaat het met name om luxemerken: La Perla, Gucci, Agent Provocateur en Dior. Waarbij La Perla het hoogst scoort met 997, Dior het laagst met 229. Bescheiden aantallen, maar wel een stijging van 16% ten opzichte van het voorgaande halfjaar.

Wat zeggen de lingeriemerken zelf?

"Het is iets wat we in de gaten houden”, zegt Renaud Cambuzat, Chantelle's Global Chief Creative Officer, op de vraag of de groep de tweedehandsmarkt overweegt. "Het onderwerp 'tweedehands' is voor lingerie en intieme producten niet eenvoudig te kraken. We moeten het juiste model vinden om iets aan te bieden dat echt zin heeft.”

Cécile Vivier, directeur marketing en communicatie van het Salon International de la Lingerie, denkt dat er een "belangrijke voorlichting begeleiding nodig is om de klant net iets meer uitleg te geven”, meer dan bij andere kledingstukken.

Ook Etam herkent die uitdaging en benadrukt het belang van het communiceren van hygiëne. Daarom gebruikt het onder meer wasmachines als decor van de nieuwe tweedehands bh-hoek: een aanpak waarop het naar eigen zeggen zeer goede feedback kreeg. “We zijn er trots op dat we het eerste lingeriemerk zijn dat de taboes van tweedehands lingerie doorbreekt. Het is voor ons heel belangrijk om bh's te integreren in de circulaire aanpak die ze verdienen, op dezelfde manier als een T-shirt of een broek."

Op de markt voor badmode zie je al meer voorbeelden van pre-owned. Het Franse merk Ysé Paris (€ 10 miljoen omzet in 2021) verkocht deze zomer tweedehands badmode via een pop-up winkel. "Dit jaar hebben we ons eerste circulaire initiatief gerealiseerd door zwemkleding een tweede leven te geven", zegt oprichter Clara Blocman-Petit. Gebruikte items die door klanten werden ingeleverd, zijn ingezameld, gesorteerd, gecontroleerd, gewassen en opnieuw geëtiketteerd. "Als nieuw”, aldus Clara.

De grens van tweedehands lingerie lijkt te liggen bij onderbroeken en slipjes. Etam laat weten daar niet op te richten, omdat slipjes een zeer intiem en persoonlijk product blijven. “Daarvoor kiezen we liever voor recycling aan het eind van de levenscyclus.

Lees meer

In aandeelhoudersvergaderingen zeggen we hardop wat we vinden!

Goed nieuws

Pensioenfonds laat stem horen!
Yess, door goed beleggingsresultaat kon de pensioenuitkering weer omhoog.

Goed nieuws

Opnieuw een beetje pensioen erbij
Sydney Sweeney: "Inspired by Tory's kindness and philantropy."

Goed nieuws

Euphoria-ster Sydney Sweeney nieuw gezicht Tory Burch
Beter lokken dan bestrijden!

Goed nieuws

Lok een oorwurm
Kledinginzameling bij een Swapshop in Rotterdam.

Goed nieuws

Goede cijfers circulair textielcentrum Sympany
Jumbo plaatst snellaadpunten bij winkels La Place restaurants

Goed nieuws

Snellaadpalen bij Jumbo
Samenwerking Hewi met ACS maakt circulaire economie in retail mogelijk

Goed nieuws

Dubbel duurzaam: tweedehands kleding, CO2-vrij bezorgd
Bever initieert hergebruik: van adventure-werptent tot circulaire tas.

Goed nieuws

Outdoorkleding van gerecyclede tenten
Afgedankte apparaten krijgen nieuw leven door La Hormiga Verde

Goed nieuws

Oude telefoons veranderen in meubels
Met Sojo krijgt je kleding een tweede leven!

Goed nieuws

$ 2,4 miljoen voor naai-app