"Van elke drie broeken moeten er zeker twee ‘spot on’ zijn"

...

Boy: "Een mooie denim gaat leven, zet zich naar je lijf en is een verlengstuk van jouw persoonlijkheid." Fotograaf: Steven Snoep.

Jeans-specialist Boy Nijboer van OFM in Doesburg heeft een bijzondere gave. ‘Mr.Boy.N’ (zijn insta-alias) vindt voor elke klant vrijwel direct het juiste merk, model, fit en size. Sinds kort ontwerpt hij ook zelf jeans. De eerste heet naar zijn zoon: JOAH.



Jij bent de jeans-specialist van OFM (voorheen Only For Men). Altijd al denim-fan geweest?
“Dat is zo gegroeid. Tijdens mijn middelbare schooltijd was ik gek op sneakers, dus ging ik als bijbaantje bij een sneaker- en sportwinkel werken. Daar heb ik mijn eerste stappen in de mode gezet.” 

Was het liefde op het eerste gezicht?
“Dat niet, ik dacht toen nog dat ik de ICT in wilde en ben daar een mbo-opleiding in gaan doen. Maar mijn bijbaan vond ik veel leuker! Daarom ben ik na mij diploma geswitcht naar detailhandel, heb mijn papieren gehaald en me opgewerkt van weekendhulp naar bedrijfsleider.”

“Het is zó fijn als je wordt geholpen door iemand die er echt verstand van heeft”


Boy Nijboer, OFM

...

Boy met zijn eerste zelf-ontwikkelde jeans: de JOAH van J.C. RAGS. Fotograaf: Steven Snoep.

...

Boy met zijn eerste zelf-ontwikkelde jeans: de JOAH van J.C. RAGS. Fotograaf: Steven Snoep.

Hoe word je dat, jeans-specialist?
“In 2008 ben ik gevraagd om de overstap te maken naar een jeanswinkel en ben ik me echt gaan specialiseren. Al die merken, smaken, modellen – de keuze is eindeloos! Dat heb ik ruim zes jaar gedaan. Nu ben ik jeans- en trendspecialist en rol ik samen met onze inkoper het jeansbeleid uit voor alle 21 OFM-locaties.” 

Wat is er zo bijzonder aan jeans?
“Een mooie denim gaat leven, zet zich naar je lijf en is een verlengstuk van jouw persoonlijkheid.” 

Waarom is goed advies zo belangrijk?
“Veel mensen vinden het lastig om te verwoorden wat ze willen en om het model te vinden dat écht bij ze past. Die ervaring had ik zelf ook al vroeg. Ik ben wat voller en als puber vond ik het verschrikkelijk om te gaan shoppen bij winkels waar ze geen kennis van zaken hadden, of gewoon geen interesse om je goed te helpen. Dan is het zó fijn als je wordt geholpen door iemand die er echt verstand van heeft.” 

Hoe pakken jullie dat aan?
“Bij OFM geef ik mee aan al onze medewerkers: ga ook zélf dat pashokje in, probeer alle broeken, verdiep je in de modellen, maten en pasvormen! Onze klanten kloppen bij jou aan voor advies. Als er drie broeken meegaan in het pashokje moeten er zeker twee ‘spot on’ zijn.”

Dat lukt?
“Vaak wel. Het mooiste is dan als zo’n klant blij en tevreden met zijn aankoop nog even wat blijft drinken in onze bar en met een vrolijk gevoel naar huis gaat. Zulke klanten blijven terugkomen.”

Hoe zorg jij als trendspecialist dat je bijblijft?
“Alles in de gaten houden, de socials volgen, beurzen bezoeken, uitzoeken wat de nieuwe trends zijn en ook wáár die trends plaatsvinden. Een mooi voorbeeld: in de Randstad zijn de skinny jeans voor mannen op hun retour, terwijl ze hier in het oosten van het land nog steeds populair zijn.  Een trend kan er zomaar een jaar over doen om zich te verspreiden. Omdat wij vestigingen hebben in het hele land, moeten we daar per vestiging rekening mee houden.”

Wat is er nu hot?
“De terugkeer van normale jeansstof: de dikkere, stevige jeans met niet of nauwelijks stretch. Die gaan langer mee. En ze verouderen heel mooi.” 

Jij ontwerpt ook zelf broeken, zag ik op je Insta?
“Klopt, ik heb onlangs mijn eerste eigen jeans ontwikkeld. Voor J.C. RAGS, waar ik ook brand ambassador voor ben. Super mooi dat ik dat juist voor hen mocht doen, samen met onze product developer. Het is de ultieme jeans geworden, met alle details die een goede spijkerbroek hoort te hebben. Dikker doek met een natuurlijke wassing, sterke katoenen pockets met herringbone weave, mooie opgestikte logo’s en een vette, stoere look. Plus, heel bijzonder, hij draagt de naam van mijn zoon: JOAH.”

Wat vind je het mooist van jouw vak?
“Praten met klanten, mensen adviseren. Ze geven jou het vertrouwen dat ze met iets moois de deur uitgaan. Dat mondt vaak uit in kameraadschap, we praten in de winkel echt overal over. Daarnaast geniet ik volop van de nieuwe richting die ik in kan, met meer advies en ontwerpen.” 

Blijf je dit doen tot je pensioen?
“Graag! Deze branche is fantastisch om in te werken. Er gebeurt zoveel, ik wil me daarbij verder ontwikkelen in het samenstellen van collecties en ontwikkelen van nieuwe producten. Dat red ik wel tot mijn pensioen.” 

Check je wel eens hoe dat er voor staat?
“Op Mijnpensioenoverzicht.nl bedoel je? Niet vaak, wel af en toe. Leuk om dat te zien groeien. Goed om te weten waar je later op kunt rekenen.”

Lees meer

Retail Helden

"Mijn liefde voor jeans is bijna net zo groot als die voor sneakers"

Retail Helden

"Eerst werkte ik voor oud Rabo-topman Herman Wijffels, nu speld ik zijn broek af"
Lynn Uitvlugt: "Het is misschien cliché, maar mijn werk als schoenmaker is echt mijn passie."

Jij& Pensioen

"Mijn droom? De zaak overnemen als de eigenaar met pensioen gaat"
Wendy Molendijk: "In de zomer rekenen we rugzak na rugzak af."

Retail Helden

"Wij worden opgeleid om klanten op hun gemak te stellen"

Retail Helden

"Zonder dit werk zou het een stuk minder met me gaan"