“Wij zijn een mannenmodezaak maar er komen ook veel vrouwen”

...

Timo: "Ik had altijd al affiniteit met mode." Foto: Lize Kraan.

Coef Men Eindhoven is vanaf midden april dit jaar open. En hoewel het een mannenmodezaak is, shoppen er ook veel vrouwelijke klanten. De Vlaamse filiaalmanager Timo Engels (32) vindt dat mooi. “Ik was altijd al fan van het merk.”



“Veel klanten die naar ons toekomen, kennen Coef al uit andere steden. Daarnaast is er grote aanloop van Duitse en Belgische toeristen - die verblijven regelmatig een paar uur in de winkel. Wat deze winkel anders maakt dan de andere Coef-vestigingen, is zonder meer de vloeroppervlakte: ruim 400 vierkante meter. Aan de voorkant vind je de streetwearmerken, gerangschikt naar het land van herkomst, daarachter de hoekjes met verschillende brands uit het luxere segment. De koffiebar met zithoek vormen het hart van de zaak en zijn omgeven door planten en bomen. Samen met de mooie lichtinval en de gebruikte materialen en kleuren is het interieur heel bijzonder geworden. Mensen die aan de buitenkant langs de monumentale gevel lopen, zien dat meteen: je kijkt hier heel diep naar binnen. En zelfs als het hier heel druk is, ervaar je dat niet door de ruime opzet.”

“Alles kan en mag bij Coef. Dat vind ik enorm mooi”


Timo Engels, Coef Men Eindhoven

Luchtvaart
“Tijdens mijn studie bedrijfskunde in Antwerpen (specialisatie retail, red.) heb ik mijn vriendin leren kennen en zijn we in de omgeving van Den Bosch gaan wonen. Ik had altijd al affiniteit met mode. Alleen aan het begin van mijn carrière heb ik nog even op een HR-afdeling in de luchtvaart gewerkt. Snel bleek dat het dagelijks verrichten van zittend werk, zonder veel contact met andere mensen, niet mijn affiniteit heeft."

Winkelwerk spreekt je meer aan?
"Zeker! Bij Scotch & Soda had ik dat wel en bij Dr. Martens ook. Bij dat merk heb ik zeven jaar gewerkt. Eerst als filiaalmanager in Utrecht, daarna combineerde ik dat met een vestiging in Eindhoven. Maar ik was altijd al fan van Coef door de merken die ze voeren en het totaalpakket. Zo ben ik begin dit jaar met de eigenaren in gesprek geraakt.”

PAC-MAN weekend
“Alles kan en mag bij Coef. Dat vind ik enorm mooi: we zijn dan wel een mannenzaak, maar hebben heel veel vrouwelijke klanten. Uniseks voor alle leeftijden. Daarom zie je van allerlei leeftijdsgroepen binnenkomen. Van tieners tot volwassen klanten. In de eerste maanden na de opening in het vroege voorjaar hebben we leuke events georganiseerd. Denk aan het PAC-MAN weekend waarbij klanten old-school konden spelen op klassieke Arcade gamesets. Haalde je binnen twee pogingen het eerste level, dan maakte je kans op leuke prijzen verpakt in enveloppen, denk aan sokken, handzeep en geurstokjes. Daarnaast hebben we ook een actie gedaan met kledingmerk Daily Paper. Klanten konden hun shirt personaliseren met een eigen unieke zeefdruk.”

OVER COEF

• Coef begon in 2009 als een kapsalon annex sneakerstore in Nijmegen. Inmiddels heeft het merk zeven winkels, bijna allemaal in monumentale panden. Eigenaren Coen Burgers en Mark Hoornenborg vinden dat hun merk thuishoort in de twaalf grootste Nederlandse steden.

• Timo Engels is in Brussel geboren en studeerde in Antwerpen. Hij woont nu in de buurt van Den Bosch met zijn Nederlandse vriendin. Doordat Timo vanaf zijn 24ste in de retail werkt, bouwt hij pensioen op bij Pensioenfonds Detailhandel. Hoeveel hij tot nu toe opzij heeft gezet, checkt Timo op zijn persoonlijke pensioenomgeving achter de login op pensioenfondsdetailhandel.nl.

Lees meer

Saud: "Het contact met klanten van allerlei leeftijden, afkomst en werkgebieden, vind ik het leukst aan mijn werk."

Retail Helden

“Somalië voelt voor mij nog altijd als thuis”

Retail Helden

“Snoepwinkel voor fans van American Vintage”
Remyo Tielsema: "Mensen gaan hier altijd wijzer de winkel uit, met de juiste schoenen en kleding."

Retail Helden

Dit is Remyo, de snelste verkoper van Nederland

Retail Helden

"Misschien toch nóg een keer naar Korea"